حقایقی درباره گرده گل

یکی از محصولات جانبی تولید عسل توسط زنبور گرده گله که زنبور ها از اون برای ساخت موم در کندو و تغذیه استفاده می کنن. شاید برای خیلی از افراد این ماده شگفت انگیز ناشناخته باشه و از خواص اون آگاه نباشن. تو این مقاله میخایم درباره گرده گل صحبت کنیم و نکاتی رو دربارش یاد بگیریم.

همونطور که هممون میدونیم گرده گل دانه های خیلی کوچکی هستند که در انتهای پرچم گلها قرار می گیرند و نقش اسپرم (گامت نر) رو در بارور شدن گیاهان دارند.

گرده گل توسط زنبورها جمع آوری میشه و غذای زنبورهای جوانه و یکی از کامل ترین محصولات ارگانیک در طبیعته، که میشه گفت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان رو تامین میکنه که این حیرت انگیزه.

حالا یه سوال؟گرده گل چطوری جمع آوری میشه؟ زنبورها چطوری گرده ها رو از گل ها برداشت میکنند؟

زنبور گرده گل و ماده چسبناک اگلوتینات رو برای پر کردن سبد گرده و با استفاده از پاهای عقب خود جمع‌آوری می‌کنه تا گرده گل زنبور که ترکیب این دو ماده هست ساخته بشه.

تازه شاید جالب باشه بدونید که بدن زنبورهای عسل پر از پرز های کوچیکه که میشه گفت زنبور زمانی که روی گل میشینه خیلی راحت گرده ها جذب بدنش میشن و زنبور میتونه به راحتی اون هارو به سمت کندو ها ببره.

زنبوردار ها هم برای گرفتن گرده گل از زنبور ها در ورودی کندو ها از تله های گرده گل استفاده میکنند که این تله فقط اجازه ی ورود زنبور ها به کندو رو میده و همین امر سبب میشه تا گرده ها از تله رد نشن و به پایین تله گرده گل بیافتند.

لازمه بدونید که برای جمع آوری یه قاشق چایخوری گرده گل یه زنبور مجبوره روزانه هشت ساعت در طول یک ماه کار کنه و زحمت بکشه که خودش جا داره که یه خسته نباشید جانانه بهشون تقدیم کنیم.

حالا که تا اینجا اومدیم بهتره یه فکتی هم بهتون بگم:

میدونستید که پودر گرده گل بیش از دو میلیون دونه گرده گل داره و یه قاشق چای خوری اون حاوی بیش از دو میلیارد و نیم دانه گرده هست؟ دیگه خودتون حساب کنید که زنبور چقدر باید روی گل ها بشینه و بلند شه تا این همه گرده گل جمع بشه!

  جمع آوری گرده گل یکی از وظایف زنبور های کارگره .کندوها همونطور که نیاز به شهد و عسل دارند نیاز به گرده گل هم دارند.

البته این فرایند حمل گرده گل یک فرایند دوطرفه است هم زنبورها در کندو نیاز به گرده گل دارند و هم زنبور ها حین حمل گرده گل اون ها رو در طبیعت پراکنده میکنند و باعث میشن عملیات گرده افشانی گل ها و گیاهان به جریان بایفته. البته نباید از این موضوع راحت گذشت چرا که همین گرده افشانی زنبور ها اگر نباشه بخش زیادی از خوراک ما انسان ها که وابسته به کشاورزیه که اون هم خودش وابسته به گرده افشانیه از بین میره و یه جورایی زندگی انسان ها به گرده افشانی زنبورهای کارگر وابسته است.

زنبورعسل با توجه آب و هوا و نیاز کلنی در سن ۲۱ روزگی قادر به جمع آوری شهد و گرده و آب هست.

هر زنبور کارگر در طول یک روز در حدود ۱ تا ۵۰۰ گل رو ملاقات می‌کنه و بین ۱۰ تا ۳۰ میلی‌گرم گرده به کندو حمل می‌کنه که این امر خودش میتونه ساعات زیادی در روز رو از زنبورها بگیره…شاید جالب باشه بدونید یک زنبور کارگر برای پر کردن سبد گرده در حدود ۱۵ تا ۲۰ پرواز انجام میده که این تعداد به گل و فاصله کلنی از منبع غذا و وفور گل های منطقه بستگی داره.

عوامل مهم در جمع آوری گرده گل

۱-درجه حرارت: زنبور باید بین درجات ۸ تا ۳۵ درجه سانتی گراد گرده گل رو جمع آوری کنه.

۲-سرعت باد: جالبه بدونید سرعت باد اگر بالاتر از ۱۷کیلومتر بر ساعت باشه به تدریج کار زنبور های کارگر در جمع آوری گرده گل کم می شه و کم کم این فعالیت به صفر کاهش پیدا می کنه.

این گرده جمع آوری شده نه تنها در کندو بلکه در خارج از کندو برای انسان بسیار مفید است. گرده گل که حاوی مقدار زیادی پروتئین است، به عنوان یک ماده اصلی برای کلنی زنبور عسل شناخته می شه؛ اما همین گرده برای انسان در درمان بیماری هایی مثل بیماری پروستات تاثیرگذار بوده و معجزه می کنه.