آیا استفاده از عسل در قهوه مفید است؟ مزایا + معایب

فواید عسل در قهوه

عسل بیشتر از دو قند تشکیل شده است: فروکتوز و گلوکز. مانند هر قند دیگری، بهتر است در حد اعتدال از آن لذت ببرید.

گفته می‌شود، اگر می‌خواهید شکر سفید را از برنامه غذایی خودتان حذف کنید، خواص افزوده عسل علاوه بر شیرینی جذاب آن، استفاده از عسل به جای شکر را گزینه بهتری می‌کند. همچنین اگر به دنبال دستور العمل های منحصر به فرد تهیه قهوه هستید، استفاده از عسل به عنوان شیرین کننده یک گزینه ایده آل و مقوی است.

بیاید به برخی فواید موجود در عسل بپردازیم که نوشیدنی قهوی و عسل شما را سرشار از خواص مفید می کنند.

  1. عسل سرشار از آنتی اکسیدان است.

عسل سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است که می تواند احتمال ایجاد ترکیب های خطرناک سرطان زا واکتیو را کاهش داده و سلامت سلول ها را بهبود بخشد. همه اینها اثرات ضد التهابی چشمگیر و محافظت در برابر انواع شرایط مزمن از جمله سلامت قلب را به همراه دارد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف عسل گندم سیاه به ویژه می تواند فعالیت آنتی اکسیدانی کلی بدن را افزایش دهد. این بدان معناست که یک قاشق چای خوری عسل نه تنها حاوی آنتی اکسیدان های سالم است، بلکه می تواند مزایای آنتی اکسیدان های منابع دیگر را نیز افزایش دهد. در واقع مصرف عسل نه تنها خود باعث آزاد شدن آنتی امسیدان ها در بدن می شود بلکه می تواند محرکی برای آزاد شدن و تولید آنتی اکسیدان ها در بدن باشد.

  1. عسل سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

این ماده مقوی آنتی اکسیدانی، همچنین دارای ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی مانند کلسیم، ویتامین های B مانند ریبوفلاوین و نیاسین، ویتامین C، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی است. این هم به نوبه خود یک مزیت ایده آل و یک فهرست از مهم ترین مواد مورد نیاز بدن است. وقتی صحبت از مواد مغذی به میان می آید عسل مثل یک نیروگاه یا معدن بزرگ همه نیاز ها را برآورده می کند.

البته مقدار عسلی که احتمالاً به اسپرسوی صبحگاهی خود اضافه می کنید، به طور کلی جایگزین نیاز به یک رژیم غذایی سالم و کامل نمی شود، اما یک تامین کننده مواد مغذی است که با شکر سفید به هیچ وجه نمی توانید این مقدار از مواد مغذی را دریافت کنید.

  1. عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد.

عسل یک ضد میکروب شناخته شده است که باعث بهبود سریع زخم می شود. (البته ما از شما نمی خواهیم که قهوه عسلی داغ را روی زخم خود بریزید. احتمالا تجربه جالبی نخواهد بود.) اما این شیرین کننده طبیعی دارای خواص ضد باکتریایی است که اگر آن را به جای شکر در قهوه خود مصرف کنید قطعا مزایا و فواید بیشتری دارد.

عسل برای تسکین گلودرد و سرفه استفاده می شود. این با بهبود سلامت روده و سیستم گوارشی بدن ارتباط دارد و میتواند شما را از شر باکتری های مزاحمی که در دستگاه گوارش شما جا خوش کرده اند راحت کند، که برای کسانی که به دنبال جایگزین هایی مانند قهوه کم اسید هستند که برای هضم ملایم است و برای نوشیدن صبگاهی با معده خالی میتواند گزینه بهتری باشد، بسیار مهم است.

۴.عسل یک ماده انرژی زا بی نظیر است.

عسل با کیفیت بالا حتی می تواند مدت کسالت صبحگاهی شما را کوتاه کند. به همین دلیل است که وقتی در فضای باز هستید، یک فنجان چای با عسل طعم بسیار خوبی دارد و انرژی نهفته در آن می تواند روز شما را بسازد. وقتی قهوه می نوشید هم می همین اتفاق برای شما می افتد. حال فرض کنید که ترکیب این دو ماده تا حد می تواند برای شما انرژی زا باشد و صبح شما را حسابی سر حال بیاورد.

 

عوارض جانبی احتمالی عسل در قهوه

عسل یک جایگزین عالی برای قندهای تصفیه شده یا فرآوری شده است، اما اگر می خواهید شیرین کننده قهوه خود را به عسل تغییر دهید چند نکدته وجود دارد که حتما باید از آنها آگاه شوید.

 

۱.عسل بر قند خون تاثیر می گذارد.

افزودن عسل به قهوه می تواند قند خون شما را افزایش دهد. با اینکه عسل یک شیرین کننده طبیعی است اما با این حال همچنان مقادیر زیادی از قند های همچون گلوکز و فروکتوز دارند که به نوبه خود میتوانند قند خون شما را به میزان زیادی افزایش دهند، در واقع همین افزایش قند در خون است که شما را سر حال می آورد اما اگر به بیماری دیابت یا حساسیت های قندی مبتلا هستید حتما باید این نکته را در نظر بگیرید که عسل قند خون شما را بسیار افزایش می دهد حتی اگر بسیار سالم تر از قندهای فرآوری شده باشد.

کلام آخر اینکه اگر به دلیل دیابت مراقب قند خون خود هستید یا رژیم کتوژنیک دارید، ممکن است عسل بهترین انتخاب برای قهوه شما نباشد.

۲.عسل حرارت دیده ممکن است یک ترکیب مشکل ساز آزاد کند.

برخی از مطالعات همچنین توصیه می کنند در صورت افزودن عسل به قهوه داغ، به دلیل ترکیب آلی که هنگام گرم شدن عسل ظاهر می شود، باید احتیاط کرد.

آیا عسل در قهوه داغ سمی است؟ وقتی عسل بالاتر از ۸۰ درجه سانتی گراد گرم می شود، برخی از محققان می گویند که یک ترکیب سمی به نام هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) آزاد می کند. با این حال، سمی بودن عسل در قهوه داغ کمی پیچیده تر است.

مهم است که توجه داشته باشید که HMF در غذاهای مختلفی که بسیاری از آنها را در رژیم غذایی روزانه خود قرار می دهید، ظاهر می شود. غلات صبحانه، محصولات لبنی، آب میوه ها و بسیاری از شیرینی های مورد علاقه ما تا حدودی شامل این ترکیب هستند.

همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد مقداری از HMF در رژیم غذایی شما تأثیر مثبتی دارد، به‌ویژه وقتی صحبت از سلامت قلب و عروق می‌شود.

اما اگر در مورد HMF در رژیم غذایی خود نگران هستید، همچنان می توانید با راه کار هایی عسل را به نوشیدنی های گرم خود اضافه کنید. اجازه دهید قهوه شما تا دمای زیر ۸۰ درجه سانتی گراد خنک شود. سپس یک قاشق چای خوری را در فنجان خود بریزید و بگذارید به آرامی حل شود. افزودن عسل به قهوه سرد نیز یک گزینه است اما به این بستگی دارد که چقدر به یکی قهوه سرد لاقه دارید.

۳.برای بهره مندی از مزایای سلامتی باید عسل باکیفیت بخرید.

انواع عسلی که می‌خرید نیز اهمیت دارد. به طور کلی، شما باید مبلغ بیشتری برای یک عسل با کیفیت نسبت به نمونه های ارزان قیمت اما فیک پرداخت کنید. اما این را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید، هزینه ای که برای سلامت خود می دهید تا مجبور نباشید همین هزینه یا بسیار بیشتر از آن را در آینده برای خرید دارو ها و خدمات پزشکی پرداخت کنید تا سلامتی ای را که بخاطر مصرف مواد غذایی بی کیفیت از دست دادید دوباره به دست آورید.

عسل می تواند حرارت دیده یا خام باشد. عسل خام  و غیر حرارت دیده را برای افزایش سلامتی نسبت به عسل معمولی که در برخی از بطری های فشرده درون قفسه فروشگاه های بزرگ مواد غذایی پیدا می کنید، انتخاب کنید. همچنین، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عسل خام می تواند علائم آلرژی فصلی را بهبود بخشد.

 

عسل در مقایسه با سایر شیرین کننده ها

اگر می‌خواهید شیرین‌کننده بهتری برای قهوه یا جایگزین قهوه‌تان انتخاب کنید، فواید سلامتی عسل در قهوه بیشتر از قندهای تصفیه‌شده است.

آیا می توانیم برای کاهش وزن عسل را به قهوه سیاه اضافه کنیم؟

افزودن کمی عسل به قهوه سیاه منجر به افزایش وزن نمی شود، اما احتمالاً منجر به کاهش وزن نیز نمی شود.

یک قاشق چای خوری عسل در مقایسه با شکر سفید، مقدار کمی کالری به قهوه شما اضافه می کند. (حدود ۲۱ کالری در عسل در مقابل ۱۶ کالری در قندهای سنتی وجود دارد.) با این حال، طعم عسل برای برخی از شکر شیرین‌تر است، بنابراین ممکن است کمتر از آنچه فکر می‌کنید به عسل نیاز داشته باشید.

اگر عاشق قهوه هستید که به دنبال شیرین کننده های قهوه سالم تری هستید، به هر حال هنگام مقایسه عسل با شکر، به چیزی بیشتر از کالری توجه کنید.

احتمال این که بعد از نوشیدن چیزی شیرین با شکر سفید به جای عسل دچار  بالا رفتن قند شوید، بیشتر است. عسل خام شاخص گلیسمی کمتری نسبت به قندهای سفره دارد. در حالی که همچنان قند خون شما را مانند همه کربوهیدرات ها بالا می برد، اما این کار را به سرعت انجام نمی دهد.

آیا عسل با قهوه خوب است؟ اگر به دنبال جایگزین سالم تری برای قندهای تصفیه شده و لذت بردن از طعم عسل هستید، عسل با قهوه خوب است.

تغییر طعم قهوه با افزودن عسل

هر گونه افزودنی، چه پودرهای پروتئین یا یک شیرین کننده طبیعی مانند عسل، طعم چیزی را که می نوشید تغییر می دهد.

آیا عسل و قهوه طعم خوبی دارد؟

اگر طعم عسل را دوست دارید، عسل و قهوه با هم طعم خوبی دارند. شیرین کننده های طبیعی طعم قوی ای دارند، اما می توانند مقداری از اسیدیته قهوه را نیز کاهش دهد. طرفداران عسل در قهوه باور ندارند که عسل طعم قهوه را از بین می برد، بلکه آن را تقویت می کند. بعضی از باریستا ها حتی ممکن است نسخه های خود را از قهوه عسل و لاته عسل را در منوی کافی شاپ مورد علاقه شما ارائه دهند.

اگر به دنبال تهیه عسل و قهوه در خانه هستید، چندین گزینه را بر اساس ترجیحات ذائقه خود دارید. عسل اقاقیا اغلب به عنوان یک گزینه همه منظوره ترجیح داده می شود و عسل انتخابی برای بسیاری از قهوه خورها است. برای ایجاد تنوع بیشتر در قهوه شیرین شده با عسل، یک یا چند مورد از مواد زیر را که کاملا طبیعی و سالم  اند را به لیوان خود اضافه کنید:

  • شیر بادام
  • دارچین
  • رزماری
  • وانیل
  • نمک دریا

 

بهترین قهوه با عسل

نوع قهوه ای که می نوشید به همان اندازه – اگر نه بیشتر – به اندازه عسلی که برای سلامتی خود به آن اضافه می کنید اهمیت دارد. بهترین قهوه با عسل قهوه ای کم اسید مانند قهوه طلایی است. قهوه طلایی برای معده شما بهتر است و مانند چای ملایم است. کیسه های قهوه حتی شبیه کیسه های چای هستند و انتقال از عسل در چای به عسل در قهوه را بسیار ساده تر می کند.