بره موم نحوه مصرف، خواص و فواید آن

 

کلمه بره موم یا چسب زنبور ماده ای است که برای نگهداری کندو استفاده می شود. این ماده در اصل رزینی مومی شکل، ترکیبی پیچیده و با ویسکوزیته بسیار بالا است که زنبورها آن را درست می کنند و از آن در ساخت، تعمیر، عایق کاری و نگهداری کندو استفاده می کنند.

خواص بره موم

اهمیت بره موم در کندوها

بره موم “چسب زنبور عسل” نیز نامیده می شود که یک ماده صمغی طبیعی (موم مانند) است که در کندوها یافت می شود و زنبورها از آن به عنوان ماده ای سیمانی برای بستن فضاهای باز و شکاف کندوهای خود استفاده می کنند. همچنین به کمک اثر “پاک کننده یا ضد عفونی کننده” آن، برای محافظت از لارو زنبور عسل، ذخایر عسل و شانه استفاده می شود. به همین ترتیب، بره موم از ورود آب به کندو جلوگیری می کند که در نتیجه رطوبت را ثابت نگه می دارد و همچنین به کنترل جریان هوا به داخل کندو کمک می کند.

 

نحوه تولید بره موم توسط زنبورها

بره موم توسط زنبورهای کارگر از بسیاری از ترشحات صمغی گیاهی مانند موسیلاژها، صمغ ها، رزین ها و شبکه ها و همچنین از جوانه های برگ گونه های مختلف گیاهی مانند نخل، کاج، توسکا، صنوبر، راش، مخروطی و … جمع آوری می شود و سپس با ترشحات بزاق و آنزیمی مخلوط می شود.

 

ترکیبات شیمیایی

بره موم عمدتاً از رزین های طبیعی (۵۰%)، موم (۳۰%)، شهد (۱۰%)، گرده (۵%) و سایر ترکیبات آلی (۵%) تشکیل شده است. ترکیبات فنلی، فلاونوئیدها، ترپن ها، از جمله ترکیبات آلی اصلی موجود در این ماده هستند.

دوازده فلاونوئید مختلف در عصاره بره موم یافت شده است، از جمله پینوسمبرین، کامپفرول، آپیژنین، کاتچین، نارینگنین، گالانژین و کوئرستین. همچنین از دو اسید فنولیک یعنی اسید کافئیک و اسید سینامیک و یک مشتق استیلبن به نام رسوراترول دیگر مواد الی موجود در بره موم هستند.

 

گالانژین، یکی از مهم ترین زیست فعال ها

گالانژین یکی از مهم ترین مواد فعال زیستی در بره موم است، بنابراین نمادی از کیفیت و ارزش غذایی است که باید همیشه هنگام بلع آن مورد توجه قرار گیرد.

اطمینان حاصل کنید که محصولاتی که مصرف می کنید حاوی حداقل ۱۰ درصد گالانگین با خلوص بالا باشند.

بره موم همچنین حاوی ویتامین های مهمی مانند ویتامین های B1، B2، B6، C و E و مواد معدنی مفیدی مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم، سدیم، مس، روی، منگنز و آهن است. برخی از آنزیم ها مانند سوکسینیک دهیدروژناز، گلوکز-۶-فسفاتاز، آدنوزین تری فسفاتاز و اسید فسفاتاز نیز در بره موم وجود دارند.

خواص بره موم

استفاده از بره موم

سابقه طولانی در استفاده سنتی از بره موم وجود دارد. مصریان خواص آن را برای مومیایی کردن اجساد تشخیص دادند. در یونان و روم به عنوان یک پاک کننده و ترمیم کننده طبیعی زخم و به عنوان ضد عفونی کننده دهان استفاده می شد.

در چند دهه اخیر، بره موم به عنوان یک غذای سالم در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایالات متحده، ژاپن و اتحادیه اروپا به طور فزاینده ای محبوب شده است، جایی که به یک غذای اولویت دار برای رفاه انسان تبدیل شده است.

این ضد عفونی کننده طبیعی به صورت تجاری در طیف گسترده ای از محصولات یافت می شود. از قرص ها، کپسول ها یا شربت های سرفه حاوی بره موم گرفته تا صابون ها، کرم ها، ژل ها، لوسیون های پوستی یا حتی خمیردندان ها، دهان شویه ها، شامپوها یا مخلوط های ضد عفونی کننده. در غذا می توان آن را در آب نبات های بره موم، آدامس، شراب، کیک و تخته شکلات یافت و همچنین برای نگهداری گوشت استفاده می شود.

 

کاربردهای بره موم

در صنایع غذایی به دلیل ارزش غذایی و کاربرد آن در فناوری نگهداری مواد غذایی در بسیاری از آماده سازی ها استفاده می شود. همچنین به طور گسترده در داروسازی استفاده می شود، هم به عنوان یک افزودنی و هم در ترکیب با برخی از مخلوط های درمانی.

کاربردهای پوستی و آرایشی از دیگر کاربردهای رایج بره موم و عصاره های آن است. اثرات آن بر بازسازی و نوسازی بافت به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و فواید بسیاری در چندین کاربرد آرایشی از این ماده کشف شده است.

 

فواید بره موم

استفاده طولانی مدت بشر از بره موم، مزایای آن را هم از طریق مطالعات آزمایشگاهی برای آزمایش اثرات آن و هم از طریق مصرف و استفاده موضعی در انسان نشان داده است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

مطالعات آزمایشگاهی ثابت کرده اند که به دلیل وجود مواد فلاونوئیدی با منشاء گیاهی که در بره موم موجود است، فعالیت آنتی اکسیدانی دارد.

بره موم فوایدی را در محدود کردن رشد پلاک باکتریایی ایجاد کننده پریودنتیت به دلیل اثرات “پاکسازی طبیعی” خود نشان داده است. عصاره بره موم در بیماری بوی بد دهان نیز بسیار مفید است، اختلالی که در آن فرد از تنفس ناخوشایند رنج می برد که عمدتاً به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان است.

بره موم به طور گسترده ای در محصولات پوستی مانند کرم ها و پمادها استفاده می شود. استفاده از آن در محصولات مراقبت از پوست بر اساس اثرات آن در بازسازی و ترمیم پوست، با تحمل پذیری عالی پوست است. مطالعات متعدد نشان داده اند که این فعالیت ها به دلیل اثر آنتی اکسیدانی آن است.

از آن در ترکیبات دارویی گیاهی مختلف، همراه با عسل یا ژل رویال برای اختلالات تنفسی استفاده شده است.

بره موم و عسل

چگونه بره موم مصرف کنیم؟

همانطور که دیدیم، بره موم را می توان در ترکیب های مختلف (کپسول، ویال های خوراکی مایع و غیره) و همچنین در کرم ها، پمادها یا سایر فرمولاسیون های موضعی استفاده کرد.

 

مقدار توصیه شده بره موم

بره موم نمایه ایمنی خوبی را نشان داده است، در واقع آژانس امور مصرف کنندگان، ایمنی غذا و تغذیه، حداکثر محدودیت مصرف را برای این ماده تعیین نمی کند.

 

چه مقدار بره موم می توانم مصرف کنم؟

توجه به این نکته ضروری است که جویدن مقدار زیادی بره موم خام می تواند باعث تهوع و اختلالات گوارشی شود.

همچنین، از آنجایی که این محصول مشتق شده از زنبور عسل است، مهم است که قبل از مصرف، بررسی کنید که آیا حساسیت خاصی به محصولات زنبور عسل (گرده، عسل و غیره) وجود دارد یا خیر.

 

بره موم به عنوان یک مکمل غذایی

بره موم به دلیل فواید فراوان و متنوعی که دارد، به عنوان مکمل غذایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

قبل از مصرف مکمل های بره موم، مهم است که اجزای آن را با ارزیابی صحیح کیفیت آن تایید کنید. برای انجام این کار، لازم است تعدادی از پارامترهای استاندارد مانند:

عاری بودن از آلاینده های سمی

حاوی درصد کمی از موم، مواد نامحلول و خاکستر

منشا گیاهی آن را برای تعیین نوع ترکیبات فعال

داشتن محتوای فعال زیاد

را در مورد محصول بررسی کنید.

بنابراین برای ارزیابی کیفیت بره موم، باید مشخصات فیزیکی و ارگانولپتیکی آن (ظاهر، قوام، طعم، منشاء، رنگ یا بو) را بررسی کرد.

 

ژل رویال با بره موم

بره موم و ژل رویال، دو محصول مهم زنبورهای عسل، از زمان های قدیم به طور معمول در سراسر جهان به عنوان مواد مغذی سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند. هر دو دارای مقدار زیادی مواد فعال هستند که به عنوان مواد بسیار مغذی برای انسان و حیوانات کارآمد شناخته شده اند.

در مقایسه با بره موم، مشخص شده است که ژل رویال از نظر سه ماده مغذی اصلی غنی تر است: پروتئین، کربوهیدرات و لیپید.

ژل رویال یک مخلوط ترشح اسیدی به رنگ سفید مایل به زرد، کرمی و اسیدی است که توسط زنبورهای کارگر از طریق غدد فک پایین و هیپوفارنکس تولید می‌شود تا منبع غذایی اصلی برای ملکه زنبور عسل، که حاکم کندو است، تامین کند. این یک ماده مغذی غنی از مواد معدنی، ویتامین ها، کربوهیدرات ها و پروتئین است. دارای بسیاری از مواد معدنی (به طور عمده کلسیم و آهن)، ویتامین ها (به طور عمده ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین)، اسیدهای چرب، قندها، پروتئین ها و اسیدهای آمینه آزاد است.

 

بره موم و اکیناسه

محصولات حاوی موادی مانند اکیناسه وجود دارد که می تواند به عملکرد سیستم ایمنی کمک کند. گاهی اوقات چنین محصولاتی همراه با مواد دیگری مانند بره موم یافت می شود.

مزایای اکیناسه شامل سودمندی آن برای عملکرد طبیعی سیستم تنفسی است و همچنین کمک به حفظ وضعیت طبیعی و عملکردی بدن است.

 

بره موم در واقع یک همراه قدرتمند برای سلامتی ما است، زیرا ماده ای است که خود زنبورها از آن برای مهر و موم کردن دیواره ها و سلول های کندو و ضد عفونی کردن محیط آن و در نتیجه محافظت از لارو ها استفاده می کنند. بنابراین حاوی موادی است که می تواند برای سلامت ما نیز مثل یک سپر دفاعی عمل کند و از بسیاری بیماری ها جلوگیری نماید.